Päivä EA:n studioilla 26.4.2007, osa 2


Electronic ArtsHarry Potter -fanit sai kutsun Electronic Arts -pelifirman studioille Englantiin ja sivustoa sinne lähti edustamaan JFA. Raportti Feeniksin kilta -peliin liittyvästä fanitapahtumasta julkaistaan kolmessa osassa.

 

Osa 1: Päivä Guildfordissa
Osa 2: Pelintekijät esittelyssä
Osa 3: Esikatsaus peliin

 

Pelintekijät esittelyssä

Ryhmämme kiersi puolentoista tunnin ajan keskustelemassa neljän eri pelintekoon osallistuneen henkilön kanssa.

 

KATSO VIDEO

Esittelyvideo, osa 2
Kesto 1:32
Katso video!

Screenshot

Ensimmäinen haastateltavamme, vastaava tuottaja Harvey Elliott, jäi Rohkelikko-ryhmän kanssa keskustelemaan vastaanottohuoneeseen. CG-vastaava Wayne Stablesin tapasimme kokoustilassa nimeltä Third Dimension (Kolmas ulottuvuus) ja pelisuunnittelija Chris Roberts otti meidät vastaan Tri Wizard (Kolmivelho) -nimisessä huoneessa. Taiteellinen johtaja Kelvin Tuite odotti meitä pelitestaushuoneessa, jonka ovea koristi kyltti "Three Up Two Across" (Kolme ylös, kaksi ristiin).

Valitettavasti suuri Potter-fanaatikko Matt Birch (tuottaja) ei ollut paikalla, joten hänen kanssaan emme päässeet keskustelemaan. Tuottaja Justin Manning opasti meitä studion halki.

Harvey Elliott

Harvey Elliott (vastaava tuottaja)

Vastaavana tuottajana Harvey Elliott luotsaa Electronic Artsin 120-henkistä Potter-tiimiä. Kaikki peliin liittyvät päätökset matkaavat hänen kauttaan. Jos EA:n Potter-osasto on Tylypahka, on Harvey itse Dumbledore.

- Joskus peliin vaikuttavien päätösten tekeminen on hyvinkin vaikeaa, sillä tiedämme Potter-fanien olevan erittäin tarkkoja, Harvey kertoo.

Hän kuvailee työtiiminsä yhteishenkeä hyvin pottermaiseksi. On oltava todella intohimoinen Potter-fani päästäkseen parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen Potter-pelin suhteen.
- Edellytyksenä on, että osaa Rowlingin kirjat niin etu- kuin takaperinkin, Harvey naurahtaa.

Hän ei itse ollut lukenut ainuttakaan Potter-kirjaa saapuessaan töihin EA:lle neljä vuotta sitten, mutta asia korjaantui melko pian.

Ennen Potter-maailmaan astumista Harvey toimi vastaavana tuottajana menestyksekkäässä Burnout Takedown -autopelissä.

Wayne Stables

Wayne Stables (CG-vastaava)

Feeniksin kilta on Wayne Stablesin toinen Potter-peli, jonka teossa hän on mukana. Hän vastaa pelin taiteellisesta puolesta työskennellen läheisesti taiteellisen johtajan kanssa. Wayne toimii linkkinä taiteilijoiden ja peli-insinöörien välillä, eli hänen roolinsa omien sanojensa mukaan on sekoittaa taidetta ja teknologiaa.

Ennen aloittamistaan Electronic Arts -firmassa vuonna 2004, Wayne työskenteli elokuva-alalla PDI Dreamworksin alaisena työstäen Shrek 2 -elokuvaa ja WETA Digitalilla Taru sormusten herrasta -trilogian parissa. Hän ei näe suuria eroja työskentelyssään elokuva- ja pelialalla.
- Molemmilla aloilla olen saanut toteuttaa unelmaani, joka on luoda viihdettä ihmisille, Wayne kuvailee.

Harry Potterin maailman parissa puuhaaminen on hänelle todella mieluista, onhan hän sentään suuri Potter-kirjojen fani ja rakastaa keskiaikaisia linnoja.

Suurimpana saavutuksena Feeniksin kilta -pelissä hän pitää latausruutujen poissaoloa. Myös pelin pienet yksityiskohdat ovat huomattava lisä aikaisempiin peleihin verrattuna.
- Panostamme jatkossa enemmän yksityiskohtiin, joita Rowlingin maailma on pullollaan, Wayne lupailee.

Chris Roberts

Chris Roberts (pelisuunnittelija)

Ennen liittymistään Potter-tiimiin, Chris vietti tovin suunnittelemassa Burnout -autopelejä. Feeniksin kilta on siis hänen ensimmäinen Potter-pelinsä.

Chris työskentelee tiiviisti tuottaja Matt Birchin kanssa. Yhdessä he ovat EA:n fanaattisimmat Potter-fanit. Suunnitellessaan peliä he ovat muunmuassa testailleet oikeiden ihmisten reaktioita siihen, kun pelattava hahmo törmää heihin käytävällä, jotta saisivat mahdollisimman realistisen tunnelman peliin.

Feeniksin kilta -pelissä on juonta mukana enemmän kuin aiemmissa peleissä ja siitä on syytä kiittää Chrisiä, sillä hän on vastuussa useimmista kohtauksista, jotka oleellisesti kuuluvat juoneen. Hän sai nähtäväkseen elokuvan käsikirjoituksen hyvin aikaisessa vaiheessa, joten peliäkin oli helpompi suunnitella ja toteuttaa sen pohjalta.

Yhtenä mielenkiintoisimmista hetkistään peliä tehdessään Chris pitää kitakivet-pelin suunnittelua.
- Kirjoissa mainitaan oppilaiden pelaavan kitakiviä Tylypahkassa, mutta säännöistä ei ole hajuakaan, Chris kertoo ongelmastaan.
- Pääsin siis kehittämään pelille säännöt ja lähetin ne Rowlingille, joka hyväksyi ne, Chris myhäilee tyytyväisenä.
Hyvin on minipeli onnistunutkin, sillä suurin osa peliä testanneista sadoista henkilöistä on nimennyt kitakivet-pelin suosikikseen pelistä. "Sitä pelatessaan unohtaa koko juonen ja pelinkulun - siihen jää koukkuun!" on usein kuultu kommentti.

Pelin yli 70 paikasta pelaaja pääsee käymään Kalmanhanaukiolla kahteen otteeseen, niin pelin alussa kuin keskellä peliäkin. Alussa Kalmanhanaukio toimii lähinnä harjoittelualueena vanhoille, edellisissä peleissä opituille loitsuille. Kuten kirjassa ja elokuvassakin, myös pelissä käydään Feeniksin killan päämajassa viettämässä joulua.
- Se tuotiin peliin lähinnä faneja ajatellen, jotta pelaaja voi viettää Kalmanhanaukiolla aikaa suosikkihahmojensa parissa niin kauan kuin tahtoo, Chris kertoo.

Hän nimeää suosikkikohdakseen Feeniksin kilta -pelistä loppupuolen kohtaamisen Dumbledoren ja Voldemortin kesken sekä kaksintaistelun Dracon kanssa (mainittakoon, että Chris kehui allekirjoittaneen taistelutaitoja kyseistä tehtävää suorittaessa!).

 

Kelvin Tuite

Kelvin Tuite (taiteellinen johtaja)

Vuonna 1998 Electronic Artsilla aloittanut Hagridin kadonneelta kaksoiveljeltä näyttävä (kuvassa tosin vielä lyhyet hiukset) Kelvin Tuite vastaa pelin taiteellisesta ulkoasusta ja käsittelee muunmuassa pelin kamerakulmia ja valaistusta.

Feeniksin kilta on pelinä hyvin erilainen kuin edeltäjänsä. Kelvin mainitsee yhtenä edistyksenä puhtaan ja selkeän peliruudun. Pelaamiseen voi keskittyä paremmin nyt, kun kuvaruutu on tyhjä kaikista energiapalkeista sun muista. Ruudulla näkyy vain ja ainoastaan pelattava hahmo ja ympäristö.

Kaikki peliin liittyvät seikat hyväksytetään J.K. Rowlingilla. Onko sitten mitään, mitä Rowling ei olisi hyväksynyt?
- Ei oikeastaan, vain yksi. Halusin tehdä Huispauksen MM-kisat -pelin Japanin joukkueelle pelaajan, jolla oli vaaleanpunaiset hiukset. Rowlingilta tuli kuitenkin kielto siihen, koska siihen aikaan vielä ilmestymättömässä Feeniksin kilta -kirjassa esiteltiin eräs pinkkitukkainen nuori nainen...

Suosikikseen Feeniksin kilta -pelissä hän nimeää kitakivet.
- Se on niin addiktoivaa! Mutta niin on myös siipirdium lentiusa -loitsulla leikkiminen, jolloin voi huoletta viskoa esineitä toisten henkilöiden niskaan, Kelvin naurahtaa ja ilmoittaa halustaan tehdä uusi Potter-peli nimeltä Harry Potter ja Siipirdium lentiusa.

Seuraava projekti on kuitenkin Puoliverisen prinssin kääntäminen peliksi. Kelvinin mukaan EA pääsee työstämään tarinan kuudetta osaa syyskuussa, jolloin elokuvan kuvaukset ovat jo alkaneet.
- Seuraavassa pelissä päästään taas lentämään, Kelvin iloitsee.

 

PARI UUTTA NINTENDO WII -KUVAA

Mukana peliä tekemässä myös...

Matt Birch

Matt Birch (tuottaja)

Matt liittyi EA:n joukkoihin kesäkussa 1999 ja toimii nykyään tuottajana Harry Potter -saagan konsoli- ja PC-pelien suunnittelussa ja ohjauksessa.

Ennen EA:ta hän työskenteli Bizarre Creations -yhtiössä työstäen projekteja Sonyn ja Segan kanssa.

Electronic Artsilla Matt on osallistunut F1 2000, F1 2001, Shox, Huispauksen MM-kisat, Harry Potter ja Azkabanin vanki sekä Harry Potter ja liekehtivä pikari -pelien tekoon.

Matt rakastaa Harry Potter -maailmaa ja eritysesti hän pitää Weasleyn kaksosista.

Justin Manning

Justin Manning (tuottaja)

Justin Manning aloitti Electronic Arts -pelifirmassa toukokuussa 2000 ja toimii tuottajana Harry Potter -pelien tuotantotiimissä.

Aiemmin hän työskenteli Microprosen markkinoinnissa ja artistina Hothouse Creations -yhtiössä.

Electronic Artsilla Justin on osallistunut Fi 2001, Fi 2002, Huispauksen MM-kisat, Harry Potter ja Azkabanin vanki sekä Harry Potter ja liekehtivä pikari -pelien tekoon.


Teksti: JFA
Kuvat: Electronic Arts

You have no rights to post comments

Olet tässä: Home Elokuvat Feeniksin kilta Artikkelit Pelien pyörteissä Päivä EA:n studioilla 26.4.2007, osa 2